星期三, 1月 17, 2007

Babel

其實好耐都冇睇過戲,呢排一次過睇左兩套。

曾幾何時我係一個好鍾意睇戲嘅人,中學嘅時候,每日返學都會打開份南華早報 (真係,我而家都唔會睇啦),當然就唔係睇新聞 (鬼睇得明咩),而係睇電影場次。果時又一城啱啱開,我就同同學去睇戲。至今又一城AMC依然係我最鍾意去嘅戲院。

細個嘅時候崇洋,主要都係睇西片,而家諗起,都包括頗多爛片。後來讀大學,雖然都有睇戲,但入戲院睇嘅唔多,而且主要都係舊片 (咁你明啦)。果時偏好黑幫片同間諜片,《教父》、《Goodfellas》同《Scarface》都係大學時睇嘅;當然重有20套James Bond。不過,入戲院嘅次數已經少左好多,近一兩年,更加係一年都去唔夠十次。

近來睇嘅係Flags of our fathers 同Babel。

如果係以前,我諗睇完呢兩套戲,應該都會寫返幾千字,講下戰爭嘅意義同種族問題咁。不過呢,唔知係文字差左,思想僵化定係單純地懶左,而家睇完就係睇完,冇乜「有感而發」嘅野。甚至,我開始覺得係睇完戲之後嘗試去解讀佢係一件頗為......多餘嘅事,尤其係當唔同嘅人似乎要係唔同嘅解讀之間得出一個結論嘅時候。

所以呢,我而家睇完戲經常都係只得出「好睇」、「都ok」之類嘅評語。

直至尋日睇完Babel。

出左戲院我同朋友講,話:「我都唔知套戲係好睇定唔好睇......雖然我睇完都唔知佢講乜,但係似乎係好有深意嘅」。

我開頭都懷疑係自己嘅理解力差,因為見到好多人對呢套戲都有不同嘅見解,咁即係有人明套戲講乜啦?於是,我以一個小市民迷信權威嘅心態,今日一返工就上網search 影評。

好在,比我係Salon睇到呢篇,完全講出我心裡面嘅感覺。(專家係唔同d)

An hour or so in, I found myself swept up in the picture, utterly seduced by its ambitious blend of colors, cultures and sensual experiences. It felt like a transformative experience, the kind of movie that reaches for the ineffable, combining prodigious cinematic technique with impressive human range. Then, somehow, over the last third of the film the energy gradually dissipates, leaving me asking a question that in this case doesn't bear close scrutiny: What is this movie, shot on three continents in at least seven languages, actually about? [...]

Last spring at Cannes, González Iñárritu won the best director prize for "Babel," which seemed to me, even at the time, like a way of saying: We can't tell if the movie's any good in the end, but it sure looks great. (The cinematography, as in his other films, is by Rodrigo Prieto.)

原來唔係我蠢。


沒有留言: